چرا به امام حسین ثارالله گفته میشود؟

ساخت وبلاگ

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

ثار هم به معنای خونخواهی و هم به معنای خون آمده است.

طبق معنای اول به امام حسین (ع) <<ثارالله>> گفته می شود از آن رو که ولی دم و خونخواه او خدا است.

ولی اگر <<ثارالله>> به خون خدا معنا شود، به دلیل یکی از توجیهاتی که ذکر می شود، به امام حسین (ع) <<ثارالله>> گفته می شود:

1. <<ثار>> به <<الله>> اضافه شده است تا بیان کند که این خون، خون شریفی است؛ یعنی اضافه تشریفیه است.

2. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض راه یافته، <<یدالله>> و <<لسان الله>> و <<ثارالله>> میshy;شود؛ یعنی دست خدا میshy;شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام میshy;دهد. زبان الاهی میshy;گردد که اگر خدا بخواهد سخن بگوید با زبان او سخن می گوید، و خون خدا میshy;شود که اگر خدا بخواهد به مکتب خود در جامعه حیات ببخشد، از خون او استفاده میshy;کند. امامshy; حسین shy;(ع) <<ثارالله>> است؛ زیرا خونی که از آن امامshy; بر زمین ریخته شد موجب گردید تا حیات تازهshy; ای به کالبد دین دمیده شود.

پاسخ تفصیلی

در باره این موضوع اول باید گفت: این لقب برای دو امام معصوم، امام علی (ع) و امام حسین (ع) گفته شده است. در زیارت امام حسین (ع) میshy;خوانیم: <<السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ>>؛ سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون خداrlm;.

در مورد معنای ثار الله دو احتمال وجود دارد:

1. به معنای خونخواهی: درکتب لغت واژه <<الثار>> را به معنای <<الطلب بالدم؛ یعنی خونخواهی>> معنا کردهshy;اند. بر این اساس؛ <<ثارالله>> یعنی کسی که ولی دم و خونخواه او خدا است.

لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین (ع)؛ یعنی شعار <<یا لثارات الحسین>>، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است، و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان (عج) میshy;مانند، و نیز شعار حضرت مهدی (عج) در هنگام قیام و شعار یاوران شهادت طلب او است.

معنایی که از واژه <<ثارالله>> بیان گردید، مورد پذیرش گروه زیادی از دانشمندان اسلامی قرار گرفته است؛ بر طبق این معنا <<ثاراللَّه>> یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را میshy;گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد، و همچنین تو فرزند على بن ابى طالب هستى که شهید راه خدا بود و خونبهاى او را نیز خدا باید بگیرد.

2. به معنای خون خدا: از کلام علامه مجلسی (ره) استفاده میshy;شود که <<الثأر>> به معنای خون و خونخواهی آمده است؛ و آنچه گفته ایشان را تأئید میshy;کند معنایی است که کتاب لسان العرب از واژه <<الثار>> ارائه کرده است. این کتاب لغت میshy;گوید: <<الثَّأْرُ الطَّلَبُ بالدَّمِ، و قیل: الدم نفسه>>؛ یعنی واژه <<الثار>> به معنای طلب کردن خون است و گفته شده که به معنای خود خون نیز آمده است. پس میshy;توان گفت که حسین (ع) خون خدا است، اما آیا براستی میshy;توان این معنا را پذیرفت و آیا خدا جسم است که خون داشته باشد و آیا اصولا چنین تصوری از خدا میshy;تواند صحیح باشد؟!

در پاسخ باید گفت: واژهshy;هایی؛ مانند یدالله و... که در فرهنگ اسلامی بکار برده میshy;شود، یک تعبیر کنایی یا مجازی تلقی میshy;شود؛ مثلا آنshy;گاه که گفته میshy;شود علی (ع) یدالله است، منظور این نیست که خدا جسم است و مانند انسان دستی دارد و دست او حضرت علی (ع) است، بلکه مقصود آن است که علی (ع) مظهر قدرت الاهی است.

بر این اساس؛ مصحح اطلاق لقب <<ثارالله>> بر امام حسین (ع)، میshy;تواند یکی از احتمالات زیر باشد:

1. اضافه <<ثار>> به <<الله>> اضافه تشریفیه است؛ یعنی این خون به الله که شریفshy;ترینِ موجودات است، اضافه شده تا کسب شرافت کند و دانسته شود که این خون، خون شریفی است؛ زیرا برای خدا ریخته شده و از این رو به خدا تعلق دارد، همان گونه که در <<هذِهِ ناقَةُ اللَّه>> ناقه به الله یا در <<بیت الله>> و <<عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمrlm;>>، بیت به الله و ضمیر خطاب، برای کسب شرافت، اضافه گردیده است.

2. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض راه یافته، <<یدالله>> و <<لسان الله>> و <<ثارالله>> میshy;شود؛ یعنی دست خدا میshy;شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام میshy;دهد. زبان الاهی میshy;گردد که اگر خدا بخواهد سخن بگوید با زبان او سخن میshy;گوید، و خون خدا میshy;شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده میshy;کند. امام علی (ع) و امامshy;حسین shy;(ع) <<ثارالله>> هستند؛ زیرا خونی که از آن دو امام shy;(ع) بر زمین ریخته شد موجب گردید تا حیات تازهshy;ای به کالبد دین دمیده شود.

به هر حال در متون دینی ما، لقب <<ثارالله>> برای امامshy;حسین shy;(ع) بکار برده شده است. ما معتقدیم که معنای اول اگرچه معنای درستی است، اما معنای دوم نیز میshy;تواند معنای صحیح لقب <<ثارالله>> باشد و برای اهلش که به عمق این معنا راه یافتهshy;اند، از جهاتی در اولویت قرار داشته باشد.

در این نگاه، آن امام بزرگوار (ع) خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازهshy;ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. خدایی که می رفت کم کم از یادها و خاطرهshy;ها محو شود و عبادتش تبدیل به عادت.

از این جهت گفته میshy;شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگshy;ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آنshy;گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا میshy;رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگshy;های آن جاری باشد و بر این اساس اگر روزی این خون از آن کالبد جدا شود مرگ آن، حتمی و قطعی است و بعد از آن، آنچه که میshy;ماند تنها جسمی است بیshy;روح و بیshy;جان

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

تور کربلا...
ما را در سایت تور کربلا دنبال می کنید

برچسب : چرا به امام ششم صادق میگویند,چرا به امام حسن مجتبی میگویند,چرا به امام صادق صادق میگویند,چرا به امام علی ابوتراب میگویند,چرا به امام نیاز داریم,چرا به امام رضا ابوالحسن میگویند,چرا به امام حسین اباعبدالله میگویند؟,چرا به امام ششم صادق میگفتند,چرا به امام هشتم رضا میگویند,چرا به امام زمان قائم میگویند, نویسنده : دانلودی tourofkarbala بازدید : 198 تاريخ : سه شنبه 20 مهر 1395 ساعت: 20:57